Suorita tentit ja hanki tutkinto

Aura LoikkanenEksyin pelaamaan tietokonepeliä, joka oli upotettu sähköisessä Hesarissa olleeseen mainokseen. Mainos oli ammattikorkeakoulun mainos ja pelin tarkoituksena luonnollisesti herättää mielenkiintoa korkeakoulun opintotarjontaa kohtaan. Pelissä liikuteltiin ukkelia nuolinäppäimillä ja yritettiin osua tentteihin. Kun kaikki tentit oli kerätty, sai tutkinnon.

Suoritin aikoinaan metsänhoitajan tutkinnon Helsingin yliopistossa. Tutorimme valisti meitä juuri opintonsa aloittaneita, että metsänhoitajaksi valmistumiseen ei tarvitse muuta kuin kuljeksia neljä vuotta Metsätalolla Tapion taskukirja takataskussa. Vähän enemmän siihen vaadittiin ja opiskeluvuoteni kuluivat tenttisuorituksia keräilemällä.

Kaikki muuttui maisteriopintojen aikana. Graduani varten minun piti ensin laatia tietokoneohjelma, jolla voisin käsitellä aineistoni. Olin suorittanut ATK-opinnot osallistumalla massaluentoihin ja läpäisemällä tentin. Tietokonetta en ollut koskaan nähnyt. Hankin Fortran-ohjelmointioppaan ja laatikollisen reikäkortteja (opinnoistani on jo aikaa). Löysin tietokonepäätteen, jolla saatoin olla yhteydessä yliopiston tietokoneeseen. Mutta minulla ei ollut aavistustakaan, kuinka yhdistää nuo asiat.

Välillä tuntui, että en ikinä selviä tästä tehtävästä. Vähän kerrallaan lukemalla, kyselemällä ja kokeilemalla pääsin kuitenkin kiinni ohjelmointiin. Ajoittain elin flow-tilassa, jossa kaikki muu katosi ympäriltäni. Tunne oli mahtava, kun ohjelma lopulta toimi virheettömästi.

Myöhemmin maisterin paperit kädessäni saatoin todeta, että olin unohtanut lähes kaiken, mitä olin lukenut tenttejä varten. Mutta tuo kokemus ohjelmoinnista on muuttanut elämääni. Uusissa tilanteissa olen joutunut toteamaan useasti, että oma osaamiseni on täysin riittämätön. Näitä kohdatessa joutuu sietämään epävarmuutta. Mutta kun on selvinnyt yhdestä tilanteesta, itseluottamus kasvaa ja aiheuttaa lopulta myönteisen kierteen. Uskallan enemmän, saan rohkeutta, yritän ja selviän. ”Oppiminen on parasta huumetta.” Näin totesi Jaakko Lyytinen muutama viikko sitten lauantain Hesarin kolumnissaan.

Monet opiskelijat edelleenkin pitävät siitä, että kaikki on selkeää, hallittua ja ennalta suunniteltua. Että tiedetään tarkkaan, mitä tentissä pitää osata. Että aikataulutukset sovitaan mielellään puoleksi vuodeksi tai vähintään periodin mittaisiksi. Opiskelijoiden kiittävä palaute ylläpitää hyvin organisoitua ja ennakoitavaa koulumaista systeemiä.

TAMKin Environmental Engineering -koulutuksen opiskelija ottaa vesinäytettä.

TAMKin Environmental Engineering -koulutuksen opiskelija ottaa vesinäytettä. Kuva: Essi Kannelkoski.

Olen ihastuneena seurannut TAMKin opetussuunnitelmatyötä ja opintojen toteuttamista viime aikoina. Projektiopinnot ja innovointityöpajat, joihin TAMKissa on panostettu paljon viime vuosina, altistavat opiskelijat uusille kokemuksille. Opiskelija voi projekteissa onnistumisten ja epäonnistumisten kautta saada sellaista elämässä kantavaa osaamista, joita tenttisuorituksia keräilemällä ei saa. Välillä tämä tie vie oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Opettajillekin projektiopinnot tuovat uudenlaisia haasteita ja joskus he joutuvat odottamaan kiittävää palautetta vähän pidempään. Joskus jopa siihen asti, kun opiskelija on siirtynyt työelämään ja oivaltaa, miten arvokkaita oppimiskokemuksia hän ammattikorkeakoulussa on saanut. Ymmärrän hyvin, että Tampereen teknillisen yliopiston rehtori haluaisi Tekniikka & Talous -lehden mukaan kaikille opiskelijoille ensin ammattikorkeakoulututkinnon. Vasta sen jälkeen osa voisi jatkaa diplomi-insinööriopintoihin.

Hesarissa ollut tietokonepeli ammattikorkeakoulun mainoksessa välitti tahattomasti kuvaa opiskelusta tenttisuoritusten keräilynä ja tutkinnon hankkimisena. Ammattikorkeakoulussa työelämäläheinen opetus ja harjoittelut varmistavat kirjatiedon ohella osaamisen kehittymisen. Tutkinnon avulla pääsee hakemaan alan töitä, mutta osaaminen ja asenne ratkaisevat työpaikan saannin. Uudenlaisten oppimistilanteiden kautta oppimiseen koukkuun jäänyt opiskelija selviää elämässään muuttuvissakin toimintaympäristöissä.

En muuten useista yrityksistä huolimatta onnistunut keräämään tietokonepelin kaikkia tenttejä ja tutkinto jäi saamatta.

Aura Loikkanen, Korkeakoulupalveluiden johtaja

 

4 vastausta artikkeliin ”Suorita tentit ja hanki tutkinto

  1. Teemu I. Kallio

    Kiitos Aura, hieno tarina!

    Allekirjoitan täysin tuon TUT:n rehtorin kommentin. Itse suoritin TAMK:ssa 2001-2005 AMK-insinöörin tutkinnon. Pääsin välittömästi työelämään ja voin todeta AMK-opintoni tukeneen erinomaisesti työtehtävieni vastaanottamista ja “selviytymistä” niistä. Opinnoissa keskityttiin oleelliseen ja siihen, mitä käytännön työelämässä tarvitaan.

    Vuonna 2012 aloitin DI-opinnot LUT:ssa (Lappeenrannan teknillinen yliopisto) ja valmistuin nyt kesäkuussa 2014. Myös DI-opinnot olivat hyvin käytännön läheisiä LUT:ssa, paljon Case-harjoituksia, käytännön ryhmäharjotuksia ja tietenkin omien havaintojen esittämistä muulle ryhmälle. Toki tenttejäkin oli, mutta painopiste oli kuitenkin työelämälähtöisissä harjoituksissa. Lisäksi korkeakouluopinnoista sai huomattavasti enemmän kun työelämässä oli takana jo useampi vuosi ja uusia opittavia asioita pystyi peilaamaan käytäntöön.

    Summa summarum, AMK-opinnot antavat siis hyvät lähtökohdat työelämään. Omalla alallani sekä AMK-insinöörit että yliopistotutkinnon suorittaneet henkilöt kilpailevat samoista työpaikoista. Ja ensimainituilla on varmasti paremmat edellytykset työn aloittamiseen.

    Teemu I. Kallio
    Tuotantotalouden DI
    Metsätalousinsinööri (AMK)

    Vastaa
  2. Vanha opiskelija

    Onnea vain hienosta kirjoituksesta. Silmiin pisti kuitenkin kohta ”Monet opiskelijat edelleenkin pitävät siitä, että kaikki on selkeää, hallittua ja ennalta suunniteltua. Että tiedetään tarkkaan, mitä tentissä pitää osata. Että aikataulutukset sovitaan mielellään puoleksi vuodeksi tai vähintään periodin mittaisiksi.” Suosittelen tutustumaan ihan ruohonjuuritasolla TAMK:n toimintaan. Lukujärjestykset tulevat aina aivan viimetingassa. Suurin osa asioista on sekaisia ja hädintuskin tiedetään mitä huomenna tapahtuu. Mitä voisitte todella tehdä, on tutkia asioita. Näennäisillä kyselyillä saa toki hienoja tuloksia.

    Vastaa
    1. Aura Loikkanen

      Kiitos kommentistasi ja palautteesta!
      Nostit esille asian, joka varmasti vaikuttaa opiskelijan kokemukseen TAMKin toiminnan laadusta. Ilmeisesti meillä on siinä parantamisen varaa.
      Ehkä pointtini oli, että JOS kaikki on hallittua ja ennalta periodin ajaksi sovittua, monet opiskelijat olisivat tyytyväisiä. Kiittävällä palautteella ylläpidettäisiin tuota järjestelmällisyyttä.
      Projekteissa oppiminen kuitenkin vaatii joustavuutta ja sitä kautta myös muutoksia viikko tai periodiohjelmiin. Se on epämukavaa. Mutta opiskelusta tulee enemmän sitä, mitä todellisuus työelämässä on. Hyvä, jos tietää, mitä huominen tuo tullessaan.

      Aura Loikkanen

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *